Tietoa hunajasta

HUNAJA KUULUU TERVEELLISEEN RUOKAVALIOON

IMG_7614Hunaja on 100% luonnon oma makeutusaine, jota voidaan käyttää normaalin sokerin sijaan, kaikissa ruuan- valmistuksessa. 100g sokeria vastaa 70g hunajaa.

Hunajan valmistuksessa ei siihen lisätä, eikä siitä poisteta mitään aineosia. Tällöin se on 100% luonnon omaa tuotetta. Hunaja sisältää noin 200 eri aineyhdistettä, pääosin fruktoosia (hedelmäsokeria 38%) ja glukoosia (rypälesokeria 31%), lisäksi muita sokerilajeja ja vettä. Muita aineosia löytyy vain 3%. Näihin sisältyy entsyymejä, hivenaineita ja vitamiineja. Entsyymit toimivat elimistössä antioksidantteina ja vahvistavat elimistön omaa antioksidanttituotantoa. Pienillä määrillä hunajaa, monesti päivässä, nostat elimistösi vastustuskykyä.

Vähemmän kaloreita ruuasta

Hunaja on tavallista sokeriin nähden 1,3 kertaa makeampaa. Tämän vuoksi ruoka, jossa on sokerin sijaan hunajaa on yhtä makeaa, mutta se sisältää 40% vähemmän energiaa (kaloreita). Hunaja nostaa myös veren sokeria hitaammin ja tasaisemmin. Hunajan GI-arvo on 55. Hunaja on 100% luonnon oma makeutusaine, jota voidaan käyttää normaalin sokerin sijaan, kaikissa ruuanvalmistuksessa. 100g sokeria vastaa 70g hunajaa.

Ravinneaine sisältö / 100g

  • energiaa 1382 kJ / 330 kcal
  • valkuaisaineita 0,5 g
  • hiilihydraatteja 80,8 g
  • B2-vitamiinia 0,04 mg
  • niasiini 0,2 mg
  • B6-vitamiini 0,02 mg
  • pantoteenihappo 0,07 mg
  • C-vitamiini 4,0 mg
  • kalium 60,0 mg
  • kalsium 5,0 mg
  • magnesium 3 mg
  • fosfori 7,0 mg
  • rauta 0,5 mg
  • mangaani 0,37 mg
  • sinkki 0,1 mg
  • kupari 31 mg
  • kromi 5,0 mg
  • fluori 8,0 mg
  • boori 0,72 mg

Paremmat yöunet hunajalla

Hunaja edistää myös nukahtamista lisäämällä kehon serotoniinin eritystä, joka saa aikaan rentoutumisen tunteen. Näin myös syventää unta ja parantaa sen laatua. Kokeile lisätä ilta-ateriaan esim. puuroon, teehen tai maidon joukkoon hunajaa. HUOM. Alle 1-vuotiaille ei saa antaa hunajaa.

IMG_0747Lisää luonnonmukaista energiaa urheiluun

Hunaja sisältämän sokerisuhteen ansiosta hunaja sopii hyvin urheiluun, antaen monivaiheisesti energia. Samalla hunaja imeytyy hyvin ja on vatsaystävällinen. Hunajan sisältämät kivennäisaineet enkäisevät myös lihaskramppeja. Lisäaineettoman energiajuoman voi helposti itse valmistaa. (Ohje oikealla) Näin ollen tiedät tarkkaan mitä nautit. Lisäksi tämä maksaa vain murto-osan kaupassa myytävistä urheilujuomista.

Urheilujuoma esimerkki:

  • 2 isoa ruokalusikallista Auranmaan hunajaa
  • 0,3 dl sitruunamehu tiivistettä
  • 1/4 tl suolaa
  • 9 dl vettä

Sekoita hunaja ja sitruunamehu, lisää vesi ja suola. Voidaan käyttää haaleaa vettä nopeuttaaksesi hunajan liukenemista

Ravintosisältö 1 dl valmista juomaa: Energiaa 23 kcal Hiilihydraatteja, 6,5 g Natriumia, 27 mg Kaliumia, 32 mg